Σεκέρ παρέ ...

Καλή σας μέρα! Τί θα λέγατε σήμερα για λίγο άρωμα Ανατολής;;; Ναι, τελευταία όλο και περισσότερο "ταξιδεύω" σε μέρη που με συναρπάζουν! Τοπία ζεστά, ανθρώπους καθόλου βιαστικούς, αρώματα μαστίχας και ροδόνερου, ξηρούς καρπούς κάθε είδους και κάθε χρώματος, σιρόπια αλλά και σιροπιαστά γλυκά.
Το ότι είμαι από την Καβάλα, το γνωρίζετε όπως και το ότι η Ξάνθη είναι μια από τις γειτονικές πόλεις που ταξιδεύαμε, ακόμα και τώρα τα καλοκαίρια, συχνά πυκνά. Εκεί έμαθα να τιμώ τα σιροπιαστά γλυκά και τα υπέροχα αρώματά τους. Εκεί έμαθα να γεύομαι την ιδιαιτερότητα των σιροπιών της Ανατολής. Επόμενο, λοιπόν, ήταν μόλις είδα στο περιοδικό "Γλυκά μυστικά" το Σεκέρ παρέ του Μπαϊράμ Ντουκιαντζή να ...γοητευθώ και να το γευτώ από την στιγμή που άρχισα να διαβάζω τη συνταγή. Έτσι το έφτιαξα έχοντας για βοηθό την chef Ιωάννα που, από καιρό σε καιρό θυμάται το παλιό της χόμπυ -:)), κάνοντας μικρές αλλαγές...
Το αποτέλεσμα ένα πολύ νόστιμο σεκέρ παρέ, που κρατά τη συνοχή του, προσφέρει όλα τα αρώματά του και, αν και αργεί να δεχθεί όλο το σιρόπι του, χαρίζει μια καταπληκτική γευστική απόλαυση σε όποιον το τιμά.
Ας μην σας κρατάω, όμως, άλλο με τις φλυαρίες μου κι ας πάμε στην κουζίνα να το φτιάξουμε...
ΥΛΙΚΑ για 1 λαμαρίνα φούρνου
Για τη ζύμη
250 γρ. βούτυρο αγελάδος (ή μαργαρίνη με άρωμα βουτύρου), σε θερμοκρασία δωματίου και κομμένο σε κυβάκια
100 γρ. σιμιγδάλι χονδρό
550 γρ. αλεύρι μαλακό
160 γρ. ζάχαρη
2 αβγά μεσαίου μεγέθους
5 γρ. μπέικιν πάουντερ
2 φακελάκια ζαχαροβανίλια
Ξύσμα από 1 λεμόνι ή 1 πορτοκάλι ακέρωτο
Για τη γέμιση
100 γρ. καρύδια ψιλοκομμένα ή χονδροκομμένα (η κανονική συνταγή είχε 200 γρ.)
Για το σιρόπι
1 λίτρο νερό
800 γρ. ζάχαρη
200 γρ. μέλι
1/2 λεμόνι
1 ξυλάκι κανέλας
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
Προθερμαίνουμε το φούρνο στους 180 βαθμούς Κελσίου.
Καλύπτουμε μια λαμαρίνα φούρνου με αντικολλητικό χαρτί ή αλείφουμε ένα πιο βαθύ ταψί με βούτυρο (ή μαργαρίνη) για να ψήσουμε τα γλυκάκια.
Εάν τα τοποθετήσουμε για ψήσιμο σε λαμαρίνα φούρνου τότε τα μεταφέρουμε σε βαθύ ταψί για να σιροπιαστούν.
Εάν τα βάλουμε για το ψήσιμο σε βαθύ ταψί τότε ρίχνουμε εκεί το σιρόπι.
Ετοιμάζουμε τη ζύμη
Σε ένα μπολ, βάζουμε τα αβγά με τη ζάχαρη και τα χτυπάμε με το σύρμα έως ότου αφρατέψουν.
Προσθέτουμε το σιμιγδάλι και το βούτυρο και ανακατεύουμε με τα ακροδάχτυλά μας.
Προσθέτουμε τη βανίλια, το ξύσμα από το λεμόνι και σταδιακά το αλεύρι με το μπέικιν.
Ζυμώνουμε έτσι ώστε να έχουμε μια ψιχουλιαστή ζύμη που είναι ομοιογενής και σχετικά σκληρή.
Αφήνουμε τη ζύμη να ξεκουραστεί για 30 λεπτά, σκεπασμένο με μια πετσέτα κουζίνας.
Ετοιμάζουμε τα σεκέρ παρέ βάζοντας τη γέμιση
Μετά από τη μισή, αυτή, ώρα, πλάθουμε με τη ζύμη 2 μπαστουνάκια, όσο το δυνατόν ομοιόμορφα και κόβουμε σε φετούλες με ένα μαχαίρι. 
Κάθε φετούλα, την πιέζουμε με το δάχτυλό μας προς τα μέσα, δημιουργώντας μια λακουβίτσα που την γεμίζουμε με την καρυδόψιχα.
Ύστερα κλείνουμε με το χέρι μας σε μικρά μπαλάκια που τα πιέζουμε να γίνουν λίγο πιο πλατιά.
ΠΡΟΣΟΧΗ γιατί η ζύμη είναι εύθραυστη και ανοίγει εύκολα αν την ταλαιπωρήσουμε πολύ για να κλείσει όταν θα έχουμε ήδη βάλει τη γέμιση... αυτό ήταν... ένα πρόβλημα που με λίγη προσοχή παρακάμπτεται εύκολα.
Τοποθετούμε κάθε ένα στη λαμαρίνα ή το ταψί μας.
Βάζουμε να ψηθούν για 35-40 λεπτά (αν είναι μικρά χρειάζονται λιγότερο ψήσιμο) ή μέχρι να γίνουν καστανά.
Βράζουμε το σιρόπι
Σε μια κατσαρόλα, βάζουμε το νερό, τη ζάχαρη, το ξύλο κανέλας και το λεμόνι και τα βράζουμε για 12-14 λεπτά, από τη στιγμή που θα αρχίσει το σιρόπι να κοχλάζει.
Σιροπιάζουμε τα ζεστά σεκέρ με κρύο σιρόπι και τα αφήνουμε για 2-3 ώρες τουλάχιστον έως ότου απορροφήσουν το σιρόπι τους (τα δικά μου χρειάστηκαν γύρω στις 4 ώρες).
Σερβίρουμε πασπαλισμένα με επιπλέον καρυδόψιχα και απολαμβάνουμε άρωμα Ανατολής στο σπίτι μας...

35 σχόλια:

  1. Απίθανο γλυκό.

    Παίρνω την πιατελίτσα της τελευταίας φωτογραφίας και την κάνω.

    Φιλιά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πάρε την πιατελίτσα και μόλις "εξαφανιστούν" έλα να την ξαναγεμίσω!!
      Φιλιά

      Διαγραφή
  2. καλή ιδέα. Φέτος αντί μελομακάρονα θα φτιάξω σεκέρ παρέ. Ευχαριστώωωωω!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν είναι άσχημη ιδέα αγαπητή Τζίντζερ!
      Καλό βράδυ!

      Διαγραφή
  3. Λατρεύω λατρεύω λατρεύω ανατολίτικα γλυκά!! παίρνω τώρα 2-3 μέχρι να φτιάξω τα δικά μου! σλουρπ!!!!!!!!
    καλό 3ήμερο :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαίρομαι που σου άρεσαν Πέλα μου και πάρε όσα θέλεις!
      Φιλιά κι επίσης καλό 3ήμερο!

      Διαγραφή
  4. Πρέπει να είναι τέλειο!Είναι αυτό που λέμε δε θέλω να το πω, θέλω να το φάω!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Θυμίζουν αρκετά τα δικά μας μελομακάρονα αυτά τα γλυκάκια!
    Πρέπει να είναι πάρα πολύ νόστιμα και μου αρέσει πολύ και η ονομασία τους, πολύ γοητευτική και μυστηριώδης!
    Φιλιά πολλά Κική μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαίρομαι που σου άρεσαν Ερμιόνη μου! Ανατολίτικη ονομασία Ερμιόνη μου!
      Φιλιά!

      Διαγραφή
  6. Γιούχουου! Κατάφερα να έρθω κι εγώ! Ούτε που τα είχα ξανακούσει αυτά τα σεκέρ παρέ, αλλά φαίνονται... πολύ μιαμ! Μου αρέσουν τα γλυκά που έχουν καρύδια μέσα. Επιπλέον δεν φαίνονται και δύσκολα! Καλά, αυτές οι παρουσιάσεις σου πάντα με τρελαίνουν! Φανταστική η τελευταία φωτογραφία!
    Καλό μεσημέρι! Φιλάκια Κική μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δοκίμασέ τα Sel! Πάρε όσα θέλεις!!! Ένα είναι σίγουρο ότι δεν είναι δύσκολα!
      Φιλιά!

      Διαγραφή
  7. Φοβερό γλυκάκι!Μου θυμίζει λίγο και τα μελομακάρονα της μητέρας μου!Μιαμμμμ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μοιάζει λίγο με μελομακάρονο αλλά δεν είναι ίδιο Λουλού μου.
      Χαίρομαι που σου άρεσαν!
      Καλό βράδυ!

      Διαγραφή
  8. τι μου κάνεις ? τι μου κάνεις βρε παλιοπαιδο !!!!! με τρελλανες τώρα !!! υπέροχα - παίρνω μπολικα για τον απογευματινό καφεδάκο !!!

    φιλια πολλά Κικιτσα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πάρε όσα θέλεις Μαράκι... χαίρομαι που σου άρεσαν!

      Διαγραφή
  9. Κική μου, σ' ευχαριστώ που μού τα θύμισες. Τα' χω καταγράψει κάπου καιρό πριν, και τώρα ήρθε η ώρα να τα ξεσηκώσω στην κουζίνα μου! Καλημέρες πολλές!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να είσαι καλά Μάρθα μου! Αξίζουν!!!
      Καλό σου βράδυ!

      Διαγραφή
  10. Καταπληκτικό γλυκάκι, Κική μου, σαν γεμιστο μελομακάρονο. Όλο γεύση και άρωμα, το φαντάζομαι.
    Καταπληκτική και αναλυτική η παρουσίασή του, ευχαριστούμε!
    Αφού κεραστώ, σε προσκαλώ να περάσεις κι από το δικό μου blog. Κάτι υπάρχει για σένα.
    Φιλάκια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είναι πολύ ωραίο Ελένη μου και χαίρομαι που σου άρεσε!!! Πάρε όσο θέλεις καλή μου και θα περάσω, έτσι κι αλλιώς από το μπλογκοσπιτάκι σου!
      Φιλάκια

      Διαγραφή
  11. Αρώματα Ανατολής,σιρόπια και γλυκές γεύσεις μέσα στο κέρασμά σου Κική μου!
    Υπέροχο!
    Φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να είσαι καλά Έλενά μου και χαίρομαι που σου άρεσε το Ανατολίτικο κέρασμά μου!

      Διαγραφή
  12. Κική, απίθανα τα σεκέρ παρέ. Είναι από τα σιροπιαστά, που δεν λέω ποτέ όχι!! Τα είχα μάθει από εδώ, αλλά όταν ανεβαίναμε στην Χαλκιδική για διακοπές παλαιότερα, ήταν από αυτά που μου άρεσαν να τρώω περισσότερο. Τα τσακίζαμε όλοι στην παρέα, Θεσσαλονικείς και μη, μαζί με τα ροξάκια. Φοβερά!! Μου τα ξαναθύμισες!!
    Καλό βράδυ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαίρομαι που σου άρεσαν Ειρήνη... να σου στείλω να δοκιμάσεις τα δικά μου;;;
      Καλό σου βράδυ!

      Διαγραφή
  13. Κική μου τα σεκερ παρέ ήταν η πρώτη συνταγή για γλυκό που ανάρτησα στο blog μου! Ξέρεις γιατι ε? χαχα, αγαπημένο γλυκό της πόλης μου, εγώ όμως δεν τα γεμίζω. οπως και να έχει όμως μου φαίνεται καταπληκτική η συνταγή σου και θα την δοκιμάσω εννοείται, Χριστούγεννα έρχονται!! Φιλάκια πολλά πολλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σοβαρά μιλάς Έρη... είναι φυσιολογικό να τιμήσεις τη Ξάνθη! Εγώ τα σεκέρ παρέ της Ξάνθης τα τσακίζω ιδιαίτερα το καλοκαίρι που πηγαίνουμε αλλά τα δικά μου τα φτιάχνω όλο τον χρόνο γιατί όλοι τα λατρεύουμε!
      Φιλιά

      Διαγραφή
  14. Μπελαλίδικο γλυκό διάλεξες να φτιάξεις Κική μου!! Δεν σε προλαβαίνουμε με τις συνταγές και τις αναρτήσεις σου!! Λοιπόν αυτά τα γλυκάκια είναι σαν τα μελομακάρονα! Φαίνεται η νοστιμιά τους από χίλια μέτρα. Και εσύ τα έφτιαξες με πολύ φροντίδα και ένα πλήρες φωτογραφικό ρεπορτάζ!!! Εύγε σου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Άσε Χρυσαυγή μου, καλά που είναι ο προγραμματισμός γιατί εδώ και 4 μέρες υποφέρω από μια γαστρεντερική ίωση που με το ζόρι γράφω σχόλια.
    Πάντως, χαίρομαι που σας άρεσε το σεκέρ!!
    Ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια!
    Φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Κική μου τα σεκερ παρέ μου θυμίζουν τα μελομακάρονα, έχουν καταπληκτικό άρωμα αλλά και γεύση!Εχουν διαδικασία αλλά αξίζει και με το παραπάνω!Πόσο θα ήθελα να έχω τώρα ένα!Μπράβο σου, υπέροχα δείχνουν!
    Φιλιά πολλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μοιάζουν Ελένη μου αλλά δεν είναι ίδια. Τα δικά μου μελομακάρονα δεν έχουν αβγά και βούτυρο αν και νομίζω ότι έχουμε την ίδια συνταγή! -:))
      Χαίρομαι που σου άρεσαν... να σου στείλω μερικά;;;;; -:)))

      Διαγραφή
  17. Απίθανο γλυκό και δεν το έχω φτιάξει ποτέ!!!
    Φιλιά!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δοκίμασέ το Ελένη μου... είναι εύκολο στην παρασκευή του!
      Φιλιά και καλή σου μέρα!

      Διαγραφή
  18. Τα σεκέρ παρέ τα έχω δοκιμάσει και μου αρέσουν πολύ! Ειδικά αν έχουν απορροφήσει μπόοοοοοολικο σιρόπι... Πολύ ωραία πρόταση και άκρως ανατολίτικη! Ευχαριστούμε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η αλήθεια είναι ότι και σε μένα αρέσουν με μπόλικο σιρόπι και όχι μόνον τα σεκέρ παρέ αλλά όλα τα σιροπιαστά!
      Καλή σου μέρα!

      Διαγραφή
  19. Γειά σου Κική ήρθα για...μόνιμη επίσκεψη στο αλμυρόγλυκό blogo-σπιτάκι σου! Πέφτω και σε σεκερ παρέ! Οι γονείς μου είναι από την Κωνσταντινούπολη και έχω γευτεί δεκάδες φορές σεκέρ παρέ, κλπ ανατολίτικα! Είχαμε πάει Καβάλα για διακοπές το καλοκαίρι του 2011 και ξετρελλαθήκαμε με τις υπέροχες παραλίες στους Αμμόλοφους και φυσικά όλη την περιοχή. Καλώς σε βρήκα λοιπόν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η γνώμη σας είναι πολύτιμη!