Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Γλυκά κουταλιού. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Γλυκά κουταλιού. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Μούσμουλα, γλυκό του κουταλιού

Μούσμουλα, γλυκό του κουταλιού


Μούσμουλα, γλυκό του κουταλιού

Καλημέρα και καλή εβδομάδα! Σαν συνέχεια του αφιερώματος στα αγαπημένα μούσμουλα σήμερα θα σας γλυκάνω με μια συνταγή για γλυκό του κουταλιού. Όσοι, παρακολουθούν χρόνια τώρα αυτό το προσωπικό ημερολόγιο, είμαι σίγουρη, ότι γνωρίζουν πόσο αγαπώ τα γλυκά του κουταλιού για ένα σωρό λόγους με πρώτο και καλύτερο ότι έχεις πάντα ένα γλυκάκι έτοιμο στο σπίτι συν του ότι μπορούν να χρησιμοποιηθούν (ειδικά τώρα που πλησιάζει καλοκαίρι) με γιαούρτι, δροσερό ρυζόγαλο, cheesecake.

Μούσμουλα, γλυκό του κουταλιού

Αυτές τις μικρές, απλές αλλά τόσο νόστιμες γλυκομπουκίτσες που άλλοτε ήταν στο επίκεντρο των γιορτών μια και αποτελούσαν το βασικό κέρασμα στις μαζώξεις αν και τώρα είναι ένας παραδοσιακός θησαυρός που έχει μπει ελαφρώς στην άκρη γιατί παραγκωνίστηκε από ένα πλήθος άλλων γλυκών. Για σκέψου όμως... υπάρχει περιοχή στην Ελλάδα μας που να μην έχει το δικό της γλυκό του κουταλιού;

Μούσμουλα, γλυκό του κουταλιού

Το συγκεκριμένο γλυκό του κουταλιού δεν το είχα δοκιμάσει! Ναι, στον κήπο της γιαγιάς κυριαρχούσε μια μεγάλη μουσμουλιά και η γιαγιά δεν σταματούσε να φτιάχνει γλυκά του κουταλιού. Ο μεγάλος μπουφές της τραπεζαρίας στο κάτω μέρος ήταν η δική μου "σπηλιά με τους ανεκτίμητους θησαυρούς" όπου έβρισκα πάντα βάζα και βαζάκια γεμάτα διάφορα γλυκά κουταλιού. Ακόμα αναρωτιέμαι πώς της ξέφυγε το συγκεκριμένο.

Μούσμουλα, γλυκό του κουταλιού

Anyway (που λένε και στο χωριό μου)! Το συγκεκριμένο γλυκό κουταλιού έφτασε σε μένα κάποια στιγμή πριν μερικά χρόνια, μέσα σε ένα καλαίσθητο βαζάκι και ήταν χειροποίητο από μια φίλη και παλιά, αγαπημένη συμφοιτήτρια. Μου άρεσε τόσο πολύ που σκέφτηκα ότι θα το κάνω. Ωστόσο, μούσμουλα αλλά και χρόνο δεν έβρισκα κι έτσι ξεχάστηκε μέχρι εφέτος που, επιτέλους, το έφτιαξα! Αν βρεις μούσμουλα δοκίμασέ το, θα ενθουσιαστείς!

Μούσμουλα, γλυκό του κουταλιού

Μούσμουλα, γλυκό του κουταλιού
            Μούσμουλα, γλυκό του κουταλιού
          Print Friendly and PDF
Περιγραφή : Ένα πολύ νόστιμο και ιδιαίτερο γλυκό κουταλιού
Βάρος: 1 κιλό (περίπου) 
ΥΛΙΚΑ
    • 1 κιλό ώριμα μούσμουλα
    • Χυμό από 1 λεμόνι
    • 650 γρ. ζάχαρη (άσπρη ή καστανή)
    • 2 κ.σ. μέλι 
    • 350 ml νερό
    • 1 ξυλάκι κανέλας
    • 1 φακελάκι ζαχαροβανίλιας
        
        ΟΔΗΓΙΕΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ
        1. Πλένουμε και ξεφλουδίζουμε τα μούσμουλα και τα κόβουμε στη μέση για να αφαιρέσουμε τα κουκούτσια και την μεμβράνη τους.
        2. Τα βάζουμε σε ένα μπολ με νερό στο οποίο έχουμε προσθέσει τον χυμό του λεμονιού για να μην μαυρίσουν.
        3. Σε μια κατσαρόλα βάζουμε το νερό, τη ζάχαρη και το ξυλάκι κανέλας και τα αφήνουμε να αρχίσουν να βράζουν.
        4. Βράζουμε το σιρόπι για 7-8 λεπτά.
        5. Ύστερα, προσθέτουμε στην κατσαρόλα τα μούσμουλα και τα αφήνουμε να σιγοβράσουν για 20-25 λεπτά μέχρι να μαλακώσουν.
        6. Αποσύρουμε από τη φωτιά, αφαιρούμε το ξυλάκι κανέλας, σκεπάζουμε με μια πετσέτα την κατσαρόλα και αφήνουμε να τα ξαναβράσουμε την επόμενη μέρα έτσι ώστε να έχουν βγάλει τα υγρά τους.
        7. Την επόμενη ημέρα, ξαναβάζουμε στην κατσαρόλα σε σιγανή προς μέτρια φωτιά, προσθέτουμε το μέλι και την βανίλια και ξαναβράζουμε για άλλα 20-30 λεπτά ή μέχρι να δούμε ότι το σιρόπι έχει δέσει.
        8. Προσοχή, όσο είναι ζεστό το σιρόπι δεν πρέπει να είναι πολύ παχύρευστο γιατί όσο κρυώνει τόσο θα "σφίγγει".
        9. Για να είμαστε σίγουροι ότι το σιρόπι έχει δέσει βάζουμε ένα πιατάκι στο ψυγείο για 10 λεπτά. Ύστερα, ρίχνουμε σ' αυτό μια κουταλιά του γλυκού από το σιρόπι και σέρνουμε το κουτάλι. Αν το "δρομάκι" που ανοίγει κλείνει σιγά σιγά το σιρόπι είναι έτοιμο εάν όχι χρειάζεται λίγο ακόμα βράσιμο.

        Τι πρέπει να κάνουμε εάν το σιρόπι είναι υπερβολικά "δεμένο"
        Βάζουμε το γλυκό στην κατσαρόλα, προσθέτουμε λίγο ζεστό νερό και το ξαναβράζουμε για λίγο.

        Μούσμουλα, γλυκό του κουταλιού

        Μούσμουλα, γλυκό του κουταλιού
        Read more »
        Tante Kiki
        0 ΣΧΟΛΙΑ
        Διπλοβρασμένο γλυκό κουταλιού κεράσι, χωρίς ασβέστη

        Διπλοβρασμένο γλυκό κουταλιού κεράσι, χωρίς ασβέστη


        Διπλοβρασμένο γλυκό κουταλιού κεράσι

        "Le temps des cerises" ή αλλιώς "η εποχή των κερασιών", ένα τραγούδι με στίχους που γράφτηκαν το 1866, ένα σύγχρονο βιβλίο του Νικολά Μπαρό που αγαπήθηκε αλλά και μερικά γαλλικά και βελγικά εστιατόρια τίμησαν αυτό το αγαπημένο φρούτο που όλες μα όλες οι γιαγιάδες στη χώρα μας τιμούσαν κάνοντάς το γλυκό του κουταλιού και όχι μόνον.

        Διπλοβρασμένο γλυκό κουταλιού κεράσι

        To κεράσι δεν ήταν από τα αγαπημένα μου γλυκά κουταλιού, αν και, θυμάμαι, υπήρχε πάντα σ' εκείνον τον αγαπημένο και πολύτιμο μπουφέ της γιαγιάς. Γιατί πολύτιμο; Πάντως όχι γιατί ήταν πανάκριβος αλλά γιατί πάντα μέσα υπήρχαν κάθε λογής γλυκά κουταλιού. Εξάλλου, αυτό ήταν το κέρασμα της εποχής. Άνοιγες τον μπουφέ κι έβλεπες παραταγμένα όλα, σχεδόν, τα φρούτα σε γλυκά κουταλιού. Ωστόσο, εμένα δεν μου άρεσε κυρίως επειδή ήταν φτιαγμένο με ασβέστη για να μην συρρικνώνεται το κεράσι και γιατί δεν ξέρω πως γινόταν κατακόκκινο και πολύ τραγανό. 

        Διπλοβρασμένο γλυκό κουταλιού κεράσι

        Περνώντας τα χρόνια έφτιαχνα κι εγώ, ακολουθώντας την οικογενειακή παράδοση σχεδόν όλα τα γλυκά κουταλιού εκτός από κεράσι. Αλλά η διαδικασία με τον ασβέστη που ήταν συνηθισμένη για συγκεκριμένα γλυκά δεν μου άρεσε. Το αποτέλεσμα; Τα απέφευγα παρά το γεγονός ότι μπορεί τώρα πια να υπάρχουν του κόσμου τα γλυκά, οι πάστες, τα σιροπιαστά που χρησιμοποιούμε για κέρασμα αλλά η ελληνική παράδοση είναι τα γλυκά κουταλιού. Και κάποια στιγμή, αρχίζοντας από το γλυκό καρπούζι (ΕΔΩ  &  ΕΔΩ)  ανακάλυψα ότι αν το φρούτο μείνει σε νερό με λεμόνι στον ήλιο για 1-2 ώρες το τελικό αποτέλεσμα είναι περίπου το ίδιο.

        Διπλοβρασμένο γλυκό κουταλιού κεράσι

        Αυτό ήταν το σημείο κλειδί για να φτιάξω το δικό μου κεράσι γλυκό. Διάβασα ότι τα καλύτερα κεράσια για γλυκό είναι τα πετροκέρασα. Τα δικά μου δεν ήταν πετροκέρασα και ακόμα, το γλυκό μου δεν έγινε ανοιχτόχρωμο μια και τα κεράσια που αγόρασα ήταν σκούρα ωστόσο έγινε ολόγλυκο και πεντανόστιμο. Οι μικρές μας ξετρελλάθηκαν κι αυτό για μένα ήταν η καλύτερη επιβεβαίωση. Εξάλλου, υπάρχει καλύτερο γλυκό κουταλιού από το σπιτικό και αγνό;

        Διπλοβρασμένο γλυκό κουταλιού κεράσι

        Παραδοσιακό γλυκό κουταλιού κεράσι
                Διπλοβρασμένο γλυκό κουταλιού κεράσι
               Print Friendly and PDF
        Περιγραφή : Σπιτικό γλυκό κουταλιού κεράσι
        Μερίδες : 2 βάζα
        ΥΛΙΚΑ
        • 1 κιλό κεράσια, χωρίς κουκούτσια
        • 900 γρ. ζάχαρη κρυσταλλική
        • 2 κ.σ. μέλι
        • Χυμό από 3 μεσαία λεμόνια (αντί για ασβέστη)
        • Χυμό από 1/2 λεμόνι (για το γλυκό)
        • 1 αστεροειδή γλυκάνισο 
        • 1 φακελάκι ζαχαροβανίλια
        • 100 ml νερό 
            
            ΟΔΗΓΙΕΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ
            1. Πλένουμε καλά τα κεράσια, αφαιρούμε τα κοτσάνια και τα βάζουμε σε ένα μπολ που το γεμίζουμε με νερό και το χυμό (και τις φλούδες) από τα  λεμόνια.
            2. Τα αφήνουμε έτσι για 2 ώρες.
            3. Ύστερα, τα πλένουμε και πάλι και αφού βάλουμε γάντια (γιατί ο χυμός τους βάφει το δέρμα) αφαιρούμε τα κουκούτσια, πάνω από την κατσαρόλα που θα φτιάξουμε το γλυκό για να μην χάσουμε τους χυμούς τους, με το ειδικό εργαλείο. 
            4. Τα βάζουμε στην κατσαρόλα και προσθέτουμε τη ζάχαρη και το μέλι ή βάζουμε κεράσια και ζάχαρη-μέλι σε στρώσεις.
            5. Κλείνουμε την κατσαρόλα με το καπάκι και την αφήνουμε για 5-6 ώρες ή μια νύχτα στο ψυγείο για να βγάλουν τα κεράσια τους χυμούς τους.
            6. Ύστερα, προσθέτουμε τα 100 ml νερό και βάζουμε  το γλυκό να πάρει μια βράση σε δυνατή φωτιά μέχρι να αφρίσει στην επιφάνεια.
            7. Με τρυπητή κουτάλα, αφαιρούμε τον αφρό και χαμηλώνουμε τη φωτιά για να σιγοβράσουμε το γλυκό για 10-15 λεπτά.
            8. Κατεβάζουμε από την εστία, καλύπτουμε την κατσαρόλα με μια πετσέτα κουζίνας και αφήνουμε το γλυκό να κρυώσει τελείως.
            9. Την επόμενη μέρα, προσθέτουμε τον αστεροειδή γλυκάνισο και σιγοβράζουμε ξανά το γλυκό, για άλλα 10-15 λεπτά (ή μέχρι να δούμε ότι το σιρόπι έχει "δέσει").
            10. 5 λεπτά πριν το αποσύρουμε από τη φωτιά, προσθέτουμε το χυμό από το μισό λεμόνι και την ζαχαροβανίλια.
            11. Ανακινούμε λίγο την κατσαρόλα ώστε να το ανακατέψουμε χωρίς να χρησιμοποιήσουμε κουτάλα και να απορροφήσουν τα κεράσια σιρόπι.
            12. Αποσύρουμε από την εστία και μοιράζουμε το ζεστό γλυκό σε αποστειρωμένα βάζα.
            13. Κλείνουμε το καπάκι και τοποθετούμε ανάποδα σε μια πετσέτα μέχρι να κρυώσει τελείως το γλυκό.

            Τί πρέπει να προσέξω;
            • Τα κεράσια πρέπει να είναι όσο το δυνατόν πιο τραγανά γιατί από αυτό εξαρτάται και το πόσα λεπτά θα είναι το πρώτο βράσιμο και το πόσο τραγανά θα γίνουν.
            • Τα πετροκέρασα είναι ιδανικά τα καλύτερα για να κάνουμε κεράσι γλυκό.
            • Χρησιμοποιούμε μέλι ανθέων ή θυμαρίσιο γιατί το μέλι κωνοφόρων έχει πιο έντονη γεύση.
            • Σκεπάζουμε την κατσαρόλα με το ζεστό γλυκό με πετσέτα που απορροφά τους υδρατμούς και όχι με καπάκι.
            • Το σιρόπι του γλυκού δεν πρέπει να είναι αραιό γιατί θα μουχλιάσει σύντομα αλλά ούτε και πολύ πηχτό γιατί τότε θα ζαχαρώσει.
            • Για  να δούμε εάν το γλυκό έδεσε σωστά βάζουμε ένα πιατάκι στο ψυγείο και στο κρύο πιατάκι ρίχνουμε μια σταγόνα. Εάν η σταγόνα κρατήσει το σχήμα της τότε σημαίνει ότι το σιρόπι έχει δέσει σωστά.
            • Εάν οποιοδήποτε γλυκό κουταλιού ζαχαρώσει, το αδειάζουμε από το βάζο του σε κατσαρόλα, προσθέτουμε πολύ λίγο νερό (ανάλογα με την ποσότητά του) και το χυμό από μισό λεμόνι και το ξαναβράζουμε ώστε να δέσει σωστά. 
            • Εάν δούμε ότι στην επιφάνεια του γλυκού υπάρχει μούχλα, αφαιρούμε τελείως τη μούχλα και ακολουθούμε την παραπάνω διαδικασία βρασμού.

            Διπλοβρασμένο γλυκό κουταλιού κεράσι

            Διπλοβρασμένο γλυκό κουταλιού κεράσι
            Read more »
            Tante Kiki
            0 ΣΧΟΛΙΑ
            Κατακόκκινο γλυκό καρπούζι

            Κατακόκκινο γλυκό καρπούζι


            Κατακόκκινο γλυκό καρπούζι

            Το καλοκαίρι προχώρησε, έτρεξε ...το ευχαριστήθηκα το φετινό καλοκαίρι κι ακόμα το ευχαριστιέμαι! Απλό, όμορφο, χωρίς εξάρσεις, ούτε προς τα πάνω ούτε προς τα κάτω! Επίπεδο πάντως δεν ήταν! Γέμισε με όμορφες στιγμές! Θάλασσα και κολύμπι, βιβλία, συλλογή κοχυλιών, φωτογραφίες, μικροαποδράσεις, λίγο μαγείρεμα, πολλά γλυκά κι ακόμα περισσότερα φρούτα. Χρόνια είχα να χαλαρώσω έτσι και το είχα ανάγκη!  Χρόνια είχα να απολαύσω τόσο τα καλοκαιρινά φρούτα που λατρεύω! Θαρρείς κι εφέτος είχαν άλλη νοστιμιά... ίσως γιατί το προηγούμενο καλοκαίρι δεν τα χόρτασα μια και βρισκόμουν εκτός χώρας που, κι εκεί έβρισκα φρούτα αλλά καμιά σχέση η γεύση τους με τα δικά μας!


            Κατακόκκινο γλυκό καρπούζι

            Με τούτα και με τ' άλλα κι επειδή το καλοκαίρι για μένα δεν είναι καλοκαίρι χωρίς καρπούζι προχθές κόβω το καταπράσινο, μακρόστενο καρπουζάκι και νααααα!! Κόκκινο μεν αλλά από γλύκα... μάπα το καρπούζι!! Τί να κάνω όμως που δεν μπορώ και να το πετάξω; Άσε που οι υπόλοιποι ήταν σίγουροι ότι θα το φάω γιατί θα το λυπηθώ και δεν θα μπορώ να το απαρνηθώ και η κοροϊδία πήγαινε σύννεφο!! Οκ! Δεν το αρνούμαι... ένα μεγάλο μέρος το έφαγα... όχι όλο μόνη μου (μην τρομάζεις) αλλά όταν κατέφθασε στην κουζίνα ένα άλλο μισό, πολύ πιο γλυκό... υπέκυψα! Το απαρνήθηκα και το άφησα σε μια γωνιά του ψυγείου χωρίς να μπορώ να αποφασίσω για την τύχη του. 

            Κατακόκκινο γλυκό καρπούζι

            Έλα όμως που η τύχη αποφάσισε γι αυτό και το βλέμμα μου έπεσε σε μια σελίδα στο περιοδικό "Γλυκές Αλχημείες" που έδειχνε γλυκό καρπούζι αλλά όχι το γνωστό, διάφανο, τριφτό που θα βρείτε ΕΔΩ ούτε το δίχρωμο που θα βρείτε ΕΔΩ. ΓΑυτή τη φορά, γλυκιά κατακόκκινη σάρκα καρπουζιού πόζαρε με περισσή αλλαζονεία και φαινόταν τόσο προκλητικά όμορφη! Αυτό ήταν, η τύχη του είχε καθοριστεί! Αυτό το, κατά τα άλλα, άγλυκο και άγευστο καρπούζι έγινε ένα ωραιότατο γλυκό του κουταλιού... που μπορεί να ταιριάσει θεϊκά με κρέμα, cheesecake ανθότυρου ή ένα απλό κομμάτι μανούρι! 


            Κατακόκκινο γλυκό καρπούζι

            Δοκιμάσέ το γιατί αν δεν το δοκιμάσεις ένα είναι σίγουρο... θα χάσεις! Κι αν ξεμείνει και κάποιο κουκουτσάκι ...εεεε, δεν έγινε και τίποτα!! 😄😉


            Κατακόκκινο γλυκό καρπούζι

            Κατακόκκινο γλυκό καρπούζι

            Print Friendly and PDF
            'Ενα καλοκαιρινό, κατακόκκινο γλυκό κουταλιού καθόλου συνηθισμένο που  εκπλήσσει ευχάριστα κάθε ουρανίσκο
            Ποσότητα: 2 βάζα των 250 γρ.
            ΥΛΙΚΑ
              • 500 γρ. σάρκα καρπουζιού (το κόκκινο μέρος)
              • 150 γρ. φρουκτόζη
              • 80-100 γρ. μέλι ανθέων
              • 1 κ.γλ. εκχύλισμα βανίλιας
              • χυμό από 1/2 λεμόνι
              • 1 μικρό κομμάτι ξύλο κανέλας (προαιρετικά)


                ΟΔΗΓΙΕΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ
                1. Κόβουμε την σάρκα του καρπουζιού μόνον σε κύβους και αφαιρούμε όλα τα κουκούτσια.
                2. Βάζουμε όλα τα υλικά (εκτός από τον χυμό λεμονιού) σε μια κατσαρόλα και αφού ανακατέψουμε απαλά με ένα κουτάλι βάζουμε την κατσαρόλα να βράσει σε μέτρια φωτιά.
                3. Αφήνουμε το γλυκό να βράσει για 20-25 λεπτά (ή και λίγο παραπάνω) ή μέχρι να δούμε ότι η επιφάνειά του έχει γεμίσει "φούσκες" και το γλυκό έχει "δέσει" δηλαδή έχει γίνει ένα παχύρρευστο σιρόπι.
                4. Αποσύρουμε την κατσαρόλα από την φωτιά και την αφήνουμε να σταθεί για 3-4 ώρες ή και για μια νύχτα ώστε να βγάλει ό,τι υγρό έχει απομείνει.
                5. Ύστερα, αν το γλυκό έχει αραιώσει (δηλαδή έχει βγάλει υγρό) ξαναβάζουμε την κατσαρόλα στην φωτιά σε μέτρια φωτιά, προσθέτουμε τον χυμό λεμονιού και αφήνουμε το γλυκό να βράσει για άλλα 10 -15 λεπτά, ώστε να "δέσει" και πάλι.
                ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
                * Ο χρόνος που θα χρειαστεί βράσιμο την δεύτερη φορά εξαρτάται από το πόσο υγρό έβγαλε, οπότε καλό είναι, αν δεν έχουμε πείρα από γλυκά του κουταλιού, να το παρακολουθούμε για να μην καραμελώσει. 
                * Το μυστικό για να έχουν τα γλυκιά του κουταλιού ωραίο χρώμα, όσο το δυνατόν πιο κοντά στο φυσικό τους, είναι ο βρασμός σε μέτρια προς δυνατή φωτιά κάτι που απαιτεί την παρουσία μας πάνω από την κατσαρόλα.

                Κατακόκκινο γλυκό καρπούζι

                Κατακόκκινο γλυκό καρπούζι
                Tante Kiki
                Read more »
                Tante Kiki
                5 ΣΧΟΛΙΑ
                Γλυκό κουταλιού με φρέσκα δαμάσκηνα

                Γλυκό κουταλιού με φρέσκα δαμάσκηνα


                Δαμάσκηνο, το αγαπημένο φρούτο του Κομφούκιου είναι γνωστό από το 479 π.Χ. αλλά στην Ευρώπη κατέφθασε μόλις το 65 π.Χ. Στην Ελλάδα η καλλιέργειά του είναι πολύ εκτεταμένη και βαφτίστηκε "δαμάσκηνο" από τους Έλληνες μια και ήρθε από τη Δαμασκό της Συρίας. 
                Ένα φρούτο που μπορεί να μπει σε διάφορα γλυκά από πίτες και κέικ μέχρι κρέμες και πάστες. Ωστόσο, το γλυκό του κουταλιού είναι το πιο αγαπημένο και παραδοσιακό στη χώρα μας από την εποχή που οι γιαγιάδες μας το συνόδευαν με ένα απλό καφεδάκι με πηχτό καϊμάκι ή μήπως και ...όχι! 
                Ξυπνούσα το πρωί με το άρωμα του ελληνικού καφέ να γαργαλάει τις αισθήσεις και καθώς κατέβαινα τη σκάλα η εικόνα του παππού και της γιαγιάς καθισμένοι στις δύο πλευρές του τραπεζιού στην κουζίνα, με το καφεδάκι και το γλυκό του κουταλιού μπροστά τους μ' αγκάλιαζε τόσο τρυφερά!
                Ναι, λατρεύω όλα τα γλυκά του κουταλιού ...αχ... όχι, ξέχασα... μόνον το νεραντζάκι ακόμα δεν μπόρεσα να κάνω φίλο μου!!
                Σήμερα, λοιπόν, θα ξεκινήσουμε τη μέρα μας γλυκά! Με ένα μπορντώ λαχταριστό δαμασκηνάκι που θα σας κεράσω μαζί με το πρωινό, Δευτεριάτικο καφεδάκι.
                Ένα δαμασκηνάκι που έγινε με τον παλιό, κλασσικό και, ίσως, παλιομοδίτικο πια αλλά πάντα αλάνθαστο τρόπο της γιαγιάς ...βράσιμο και δέσιμο σε δύο μέρες, γιατί τα φρούτα πολλές φορές βγάζουν υγρά ...συνήθιζε να λέει η δική μου γιαγιά! Το γλυκό του κουταλιού θέλει καλό δέσιμο... για να μην ζαχαρώσει αλλά ούτε και να μουχλιάσει! Και κρατούσε τα γλυκά του κουταλιού σφαλισμένα σε γυάλινα βάζα για ένα και για δύο χρόνια!
                Στο δικό μου δαμάσκηνο, βανίλια δεν έβαλα, η κανέλα, που τόσο λατρεύω, του δίνει μια σπιρτόζικη νότα και το δαμάσκηνο κρατά ζωντανή τη γεύση του. Από τα σκουροκόκκινα γλυκά που λατρεύω μαζί με το βύσσινο αν και ...υπάρχει και το πράουστο, εκείνο το κατακίτρινο δαμάσκηνο που γίνεται εξίσου υπέροχο αλλά με άλλο γευστικό και χρωματικό αποτέλεσμα... πιο ήπιο, με λιγότερο ...πάθος!
                Μικρά, σχετικά, δαμασκηνάκια βρέθηκαν μπροστά μου και με έκαναν να σκεφτώ πόσο μου αρέσει αυτό το γλυκό σε κάθε εκδοχή του! Από ένα απλό συνοδευτικό για το ελληνικό καφεδάκι, μετατρέπεται σε νηστίσιμο, κομψό κέρασμα αλλά και σε ένα μαγικό συμπλήρωμα για μια γλυκομπουκιά χωρίς ιδιαίτερες θερμίδες όταν το απιθώσουμε επάνω σε λίγο τυρί κότατζ που βρίσκεται με τη σειρά του καθισμένο σε λίγο κουλούρι ή σε ένα digestive μπισκότο. ΘΕΪΚΗ ΓΕΥΣΗ!!!!
                • Μερίδες : όσες και τα μισά δαμάσκηνα (ανάλογα με το μέγεθός τους) 
                • Προετοιμασία: 10 λεπτά
                • Αναμονή: 2 νύχτες             
                • Βράσιμο: 25 λεπτά  + 15 λεπτά          
                ΥΛΙΚΑ
                1 κιλό δαμάσκηνα, σφιχτά αλλά όχι άγουρα 
                850 γρ. ζάχαρη
                400 ml νερό
                1 μικρό ξυλάκι κανέλας
                150 ml μαυροδάφνη (προαιρετικά)
                Χυμό από 1/2 λεμόνι
                ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
                Πλένουμε καλά τα δαμάσκηνα.
                Τα κόβουμε στη μέση και αφαιρούμε το κουκούτσι.
                Βάζουμε τα δαμάσκηνα σε μια κατσαρόλα και προσθέτουμε την ζάχαρη, το νερό, και τη μαυροδάφνη.
                Τα αφήνουμε μια νύχτα για να βγάλουν τα υγρά τους.
                Την επόμενη μέρα, τα βάζουμε να βράσουν σε μέτρια προς δυνατή φωτιά για 20-25 λεπτά και φροντίζουμε να ξαφρίσουμε, εάν χρειάζεται.
                Αφήνουμε το γλυκό για άλλες 12 ώρες ή και παραπάνω και μετά το βράζουμε για άλλη μια φορά για 10 - 15 λεπτά περίπου, σε μέτρια φωτιά.
                Δοκιμάζουμε το σιρόπι αν έχει δέσει σωστά, ρίχνοντας μια κουταλιά σε ένα κρύο πιάτο και βλέπουμε αν το σιρόπι χωρίζεται σε δύο μέρη που δεν ξαναενώνονται.
                Βάζουμε το γλυκό γλυκό σε ζεστά, αποστειρωμένα βάζα, κλείνουμε σφιχτά το καπάκι και τα αφήνουμε επάνω σε μια πετσέτα γυρισμένα ανάποδα μέχρι να κρυώσουν καλά.
                Μόλις κρυώσουν δοκιμάζουμε αν μπορούμε να πιέσουμε το κέντρο του καπακιού για να βεβαιωθούμε ότι τα βάζα έκλεισαν αεροστεγώς και θα συντηρηθεί σωστά το γλυκό.
                Read more »
                Tante Kiki
                6 ΣΧΟΛΙΑ
                Το γλυκό σταφύλι του Νηπιαγωγείου μας

                Το γλυκό σταφύλι του Νηπιαγωγείου μας


                Το γλυκό σταφύλι του Νηπιαγωγείου μας

                "Και γιατί κάνουμε τώρα γλυκό σταφύλι;;;" ρωτάει η κα Κική, η νηπιαγωγός "Γιατί το σταφύλι είναι φρούτο φθινοπωρινό!!!" ακούγονται από κάτω οι φωνούλες!!! "Μπράβο παιδιά!!!" "Και πώς κάνουμε το γλυκό σταφύλι;;;" "Θέλετε να δούμε;;;;"Ναιιιιι!!!" Και τότε ...εμφανίστηκε η Tante Kiki!!!! Νηπιαγωγός και Tante Kiki μπήκαν στην κουζίνα και το σταφύλι πήρε το δρόμο για την κατσαρόλα απ΄όπου βγήκε γλυκό, ξανθό και πολύ αρωματικό.


                Μια υπέροχη μέρα κοντά σε μια καταπληκτική νηπιαγωγό,  που νοιάζεται για τα παιδιά και το εκπαιδευτικό της έργο (ή μάλλον λειτούργημα) είχε τελειώσει. Και ήταν τόσο όμορφη μέρα! Είναι τόσο συγκινητικό να βλέπεις εκπαιδευτικούς να βάζουν τόση αγάπη και ψυχή σ' αυτό που κάνουν αλλά και παιδάκια να λατρεύουν έτσι την δασκάλα τους.
                Ευχαριστώ πολύ για την ευκαιρία να φτιάξουμε μαζί το γλυκό και να απολαύσουμε το μάθημα με τα μικρούλια νήπια (μεταξύ αυτών και η Βασιλική που καμάρωνε!!!). Ευχαριστώ πολύ για την ευαισθησία και την αγάπη που δείχνετε προς τα παιδιά!
                Και μια που το φτιάξαμε, ας δούμε και τη συνταγή που η κα Κοκκίνου φωτοτύπησε, τύλιξε με κορδελίτσα και έδωσε στα παιδιά μαζί με ένα βαζάκι γλυκό καλυμμένο με ένα υπέροχο καρώ χαρτάκι cupcake και δεμένο με μια μικρή κορδελίτσα, εκτός απ' αυτό που γεύθηκαν εκείνη την μέρα τα παιδιά μέσα στην τάξη στα πλαίσια της συγκεκριμένης δραστηριότητας-δράσης.


                Το γλυκό σταφύλι του Νηπιαγωγείου μας

                ΥΛΙΚΑ
                • 1500 γρ. ρόγες σταφυλιού (κατά προτίμηση σουλτανίνα που δεν έχει κουκούτσι)
                • 850 γρ. ζάχαρη
                • 600 ml νερό
                • Χυμό ενός μέτριου λεμονιού
                • 1 βανιλίνη
                ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
                1. Ξεχωρίζουμε απαλά τις γερές ρόγες από τα κοτσανάκια και τις ζυγίζουμε για να έχουμε καθαρό βάρος 1500 γραμμάρια.
                2. Τις πλένουμε καλά και τις βάζουμε στην κατσαρόλα.
                3. Τις καλύπτουμε με τη ζάχαρη και το νερό.
                4. Βάζουμε την κατσαρόλα σε δυνατή φωτιά για 10 λεπτά και, αν χρειαστεί, ανακατεύουμε με ξύλινη κουτάλα.
                5. Χαμηλώνουμε τη φωτιά και βράζουμε για άλλα 20 λεπτά.
                6. Προσθέτουμε τη βανιλίνη και το χυμό του λεμονιού.
                7. Αφήνουμε το γλυκό μας να βράσει σε δυνατή φωτιά (και πάλι) για άλλα 10 λεπτά.
                8. Ελέγχουμε το δέσιμο του σιροπιού και εφ' όσον είναι εντάξει αποσύρουμε την κατσαρόλα από την ηλεκτρική εστία.
                9. Ανακινούμε την κατσαρόλα λίγο, βλέποντας τις ρόγες να γεμίζουν σιρόπι και να φουσκώνουν για να μην ζαρώσουν πολύ.
                10. Βάζουμε το γλυκό σε ζεστά, αποστειρωμένα βάζα όσο ακόμα είναι ζεστό και αφού τα κλείσουμε τα τοποθετούμε ανάποδα επάνω σε πετσέτα μέχρι να κρυώσουν καλά.
                11. Διατηρούμε σε δροσερό και σκοτεινό μέρος.
                Το γλυκό σταφύλι του Νηπιαγωγείου μας
                Read more »
                Tante Kiki
                23 ΣΧΟΛΙΑ
                 Γλυκό κουταλιού καρπούζι τριφτό ή αλλιώς... το διάφανο γλυκό!

                Γλυκό κουταλιού καρπούζι τριφτό ή αλλιώς... το διάφανο γλυκό!


                                        Η απίστευτη νοστιμιά της καρπουζόφλουδας
                 Γλυκό κουταλιού καρπούζι τριφτό ή αλλιώς... το διάφανο γλυκό!

                Καλημέρα και καλή εβδομάδα!!!
                Αύγουστος, το καρπούζι στα καλύτερά του κι εγώ αβάσταχτα ερωτευμένη μαζί του (ευτυχώς όχι μόνον με το καρπούζι ... να το επισημάνω για να μην διαμαρτυρηθεί κάποιος ...και δικαιολογημένα εδώ που τα λέμε χαχαχα!!).
                Είναι η εποχή που ποτέ από το τραπέζι δεν λείπει ο κατακόκκινος, γλυκός θησαυρός! Πάντα σαν φρούτο, πότε πότε σαν φρουτοποτό, άλλοτε σαν γρανίτα και τώρα σαν βανιλάτο γλυκό του κουταλιού παρέα με μερικά αμυγδαλάκια και μάλιστα η φλούδα του γιατί η δροσερή του καρδιά έγινε μια πεντανόστιμη μαρμελάδα (θα "σκάσει μύτη" κι αυτή)!

                 Γλυκό κουταλιού καρπούζι τριφτό ή αλλιώς... το διάφανο γλυκό!

                Το γλυκό του κουταλιού καρπούζι το γευόμουν από μικρή! Υπάρχει στη γευστική μου μνήμη καλά χαραγμένο αν και όχι πάντα τυλιγμένο με άρωμα και νοστιμιά! Οι περισσότεροι συγγενείς έφτιαχναν γλυκό καρπούζι και μάλιστα "τριφτό" σαν το κυδώνι δηλαδή! Άλλοι όμως έβαζαν βανίλια, άλλοι αμπαρόριζα, άλλοι κανέλα και υπήρχαν κι αυτοί που είτε έβαζαν ελάχιστο "άρωμα" είτε καθόλου και τότε... τότε, μου μύριζε!!! Μου μύριζε άσχημα αλλά ήταν κι αυτό μέρος του παιχνιδιού ή μάλλον του διαγωνισμού γευσιγνωσίας του συγκεκριμένου γλυκού. 

                 Γλυκό κουταλιού καρπούζι τριφτό ή αλλιώς... το διάφανο γλυκό!

                Εκείνη την εποχή οι επισκέψεις μεταξύ συγγενών ήταν όχι απλώς ένα συνηθισμένο γεγονός αλλά ένα επιβεβλημένο γεγονός. Ένας καθιερωμένος τρόπος ένδειξης ενδιαφέροντος και αγάπης αλλά κι ο πιο συνηθισμένος τρόπος εορτασμού των ονομαστικών γιορτών. Θυμάμαι ακόμη, σαλόνια γεμάτα κόσμο που συζητά, γελά, διαφωνεί αλλά σε χαμηλούς τόνους πάντα, σχολιάζει. Εμείς τα παιδιά να τρέχουμε από το ένα δωμάτιο στο άλλο και να μαζευόμαστε συνήθως σε κάποια ευρύχωρη κουζίνα όπου μας σέρβιραν διάφορα καλούδια! Ανάμεσα σ'αυτά το γλυκά, αυτό του κουταλιού ήταν απαραίτητο... δεν θυμάμαι πάστες ή σοκολάτα (πέρα από τα κεράσματα σε ασημί, χρυσό ή ροζ χαρτάκι! Θυμάμαι όμως ρεβανί, καρυδόπιτες, μπακλαβάδες και άλλα αυτού του τύπου. Το γλυκό του κουταλιού όμως ήταν πάντα παρών. Κι έτσι δοκίμαζες... αναγκαστικά!! Έτσι έκανα πάρα πολλά χρόνια να φτιάξω γλυκό κεράσι (πόσο χάλια ήταν αυτό που δοκίμαζα κάθε χρόνο από μια αγαπημένη, κατά τα άλλα, συγγενή)!! -:)

                 Γλυκό κουταλιού καρπούζι τριφτό ή αλλιώς... το διάφανο γλυκό!

                Το ίδιο γινόταν και με το γλυκό καρπούζι! Άλλοτε πιο καλό, άλλοτε λιγότερο καλό αλλά πάντα το δοκίμαζα! -:) Όταν το έφτιαχνε όμως η γιαγιά... μοσχοβολούσε βανίλια, αμπαρόριζα και μερικές φορές κανέλα! Ήξερε "το βιος" της... όπως έλεγε... δεν έτρωγα τίποτε (ή σχεδόν) που να μην έχει έντονο άρωμα... να μην μοσχοβολάει δηλαδή (εδώ που τα λέμε... ακόμη το έχω το κουσούρι!)!


                 Γλυκό κουταλιού καρπούζι τριφτό ή αλλιώς... το διάφανο γλυκό!

                Γλυκό κουταλιού καρπούζι τριφτό ή αλλιώς... το διάφανο γλυκό!
                 Γλυκό κουταλιού καρπούζι τριφτό ή αλλιώς... το διάφανο γλυκό!

                Print Friendly and PDF
                Περιγραφή: Το κλασσικό γλυκό καρπούζι που εδώ και χρόνια έφτιαχναν οι μαμάδες μας, διάφανο, τραγανό και αρωματικό!
                Ποσότητα: 3-4 βάζα των 500 γρ.
                ΥΛΙΚΑ
                  • 1 κιλό από το άσπρο μέρος της φλούδας του καρπουζιού, τριμμένη σε χοντρό τρίφτη
                  • 950 γρ. ζάχαρη
                  • 1 λίτρο νερό
                  • 2 ή 3 φακελάκια ζαχαροβανίλια Vahiné ( σκόνη φυσικής βανίλιας)
                  • χυμό από 2 λεμόνια
                  • 20-25 αμυγδαλάκια χωρίς τη φλούδα τους 

                  ΟΔΗΓΙΕΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ:

                  1. Καθαρίζουμε το πράσινο μέρος της φλούδας και το κόκκινο του καρπουζιού και αφήνουμε μόνον το άσπρο μέρος.
                  2. Το τρίβουμε στον χοντρό τρίφτη ή το κόβουμε σε λωρίδες μικρές με ένα ψαλίδι κουζίνας.
                  3. Το βάζουμε με νερό σε κατσαρόλα και το βράζουμε σε σιγανή φωτιά για 7-8 λεπτά ή μέχρι να γίνει πιο ανοιχτόχρωμο (όχι να γίνει διαφανές).
                  4. Το στραγγίζουμε και το βάζουμε σε ταψάκι.
                  5. Το αφήνουμε στον ήλιο σκεπασμένο με τούλι για 2 ώρες.
                  6. Βάζουμε το νερό με τη ζάχαρη σε μια κατσαρόλα και αφήνουμε να βράσει το σιρόπι για 10 λεπτά.
                  7. Προσθέτουμε το χυμό από το ένα λεμόνι και τα τριμένο καρπούζι.
                  8. Αφήνουμε το γλυκό να βράσει σε χαμηλή προς μέτρια φωτιά μέχρι να δούμε ότι το σιρόπι έχει δέσει.
                  9. Προσθέτουμε το χυμό του άλλου λεμονιού, τα αμύγδαλα και τα φακελάκια ζαχαροβανίλιας και αφήνουμε το γλυκό να βράσει για άλλα 7-8 λεπτά.
                  10. Ελέγχουμε το "δέσιμο" του γλυκού, παίρνοντας λίγο από το σιρόπι και στάζοντας σταγόνες σε ένα κρύο πιατάκι ή βάζουμε το σιρόπι σε ένα πιατάκι και το αφήνουμε για λίγο να κρυώσει.
                  11. Εάν το σιρόπι έχει δέσει, αποσύρουμε την κατσαρόλα από τη φωτιά και γεμίζουμε ζεστά, αποστειρωμένα βάζα που τα τοποθετούμε ανάποδα επάνω σε πετσέτα μέχρι να κρυώσουν.
                  ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
                  Το γλυκό αυτό μοσχοβολάει βανίλια κυρίως γιατί η φλούδα του καρπουζιού δεν έχει ιδιαίτερα έντονο άρωμα.

                   Γλυκό κουταλιού καρπούζι τριφτό ή αλλιώς... το διάφανο γλυκό!

                  Read more »
                  Tante Kiki
                  17 ΣΧΟΛΙΑ
                  No