Eλληνικά superfoods ...12 πολύτιμες υπερτροφές της χώρας μας

Στην χώρα που γεννήθηκε η καλύτερη μεσογειακή διατροφή, η διατροφή που έχει αναγνωριστεί παγκοσμίως ως εκείνη που συμβάλλει τα μέγιστα στην υγεία μας, δεν νομίζετε ότι θα ήταν αδύνατον να μην έχουν γεννηθεί κάποιες από τις λεγόμενες υπερτροφές;
Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα από την αρχή. Τί είναι τα superfoods ή αλλιώς υπερτροφές; Τίποτα περισσότερο από τρόφιμα που είναι πλούσια σε συστατικά (βιταμίνες, ιχνοστοιχεία, μέταλλα, λιπαρά οξέα, αντιοξειδωτικά) που οφελούν την υγεία του ανθρώπου. Για να χαρακτηριστεί ένα τρόφιμο σαν υπερτροφή, πρέπει να έχουν γίνει κλινικές μελέτες δηλαδή μελέτες σε ανθρώπους που πιστοποιούν τις ευεργετικές τους ιδιότητες.
Φυσικά, καλό είναι να θυμόμαστε ότι κανένα τρόφιμο δεν είναι "μαγικό" αλλά για να συμβάλλει στην καλή υγεία του οργανισμού θα πρέπει να ενταχθεί στα πλαίσια μιας ισορροπημένης διατροφής.
Μέχρι πρόσφατα η αναζήτηση των υπερτροφών που φέρνουν πολλαπλά οφέλη στον ανθρώπινο οργανισμό εστιάζεται σε χώρες όπως το Περού, το Θιβέτ, τον Αμαζόνιο και άλλα ...εξωτικά μέρη απ' όπου έχουν έρθει τροφές όπως gojii berries, cranberries, chia, quinoa, stevia. Μήπως, όμως, θα ήταν καλύτερα να σκύψουμε και λίγο το βλέμμα και να δούμε τί συμβαίνει στην δική μας ευλογημένη χώρα; Ποιές είναι οι εγχώριες τροφές με χαρακτήρα οικολογικό, εναλλακτικό και μεγάλη διατροφική αξία.
1-Αυγοτάραχο Μεσολογγίουείναι πλούσιο σε μονοακόρεστα και πολυακόρεστα λιπαρά οξέα καθώς και σε Ω-3, ακουαλένιο και φυτοστερόλες συμβάλλοντας έτσι στην μείωση της χοληστερίνης ενώ παρέχει μεγάλα ποσοστά πρωτεϊνης και ενέργειας. Είναι εξαιρετικά θρεπτικό, γεμάτο από αμινοξέα, βιταμίνες Α, Β, C, & E, σίδηρο και ασβέστιο με αντιφλεγμονώδη και αντιθρομβωτική δράση και αποτελεί ασπίδα έναντι των καρδιαγγειακών παθήσεων.
2-Κρόκος Κοζάνης, το ελληνικό σαφράν, το μωβ λουλουδάκι με τους κίτρινους στήμονες είναι μια υπερτροφή με τις μαγικές ιδιότητες χάρη στην πικροκροκίνη και την κροκίνη, την βιταμίνη Β12, την λυκοπίνη, την σαφρανάλη, το καροτένιο, το σίδηρο, το κάλιο, το μαγνήσιο αλλά και την βιταμίνη C. Πλήθος μελετών απέδειξαν τις αντικαρκινικές, αντιγηραντικές αλλά και αντιοξειδωτικές του ιδιότητες.
3-Μαστίχα Χίου, "το δάκρυ του μαστιχόδεντρου, αποδεδειγμένα πια συμβάλλει στην στοματική υγιεινή προστατεύοντας από την τερηδόνα και τον σχηματισμό οδοντικής πλάκας ετκός από το να αναζωογονεί την αναπνοή. Προστατεύει, επίσης, από το ελικοβακτηρίδιο του πυλωρού που είναι υπεύθυνο για το πεπτικό έλκος, βοηθά στην πέψη και, τέλος, μειώνει την κακή χοληστερόλη και τα τριγλυκερίδια.
4-Τσάι του βουνού, το τσάι με την υπέροχη γεύση και το καταπληκτικό άρωμα έχει αντιοξειδωτικές, αντιφλεγμονώδεις και αντιμικροβιακές ιδιότητες. Από την αρχαιότητα ο Διοσκουρίδης το χρησιμοποιούσε σαν θεραπευτικό των πληγών. Μελέτες έδειξαν ότι προστατεύει από την νόσο Αλτσχάιμερ και βοηθά πολύ στην πέψη αλλά και στην πρόληψη της οστεοπόρωσης. Το αφέψημά του με λεμόνι και μέλι αποτελεί ένα πρώτης τάξεως αντισηπτικό που μαλακώνει τον λαιμό. Το τσάι του βουνού είναι, όμως, και διεγερτικό του νευρικού συστήματος γιατί περιέχει καφεΐνη αλλά και διουρητικό. Ένα από τα καλύτερα είδη του βρίσκεται στον Όλυμπο.
5- Δίκταμο, το θεϊκό βότανο της Κρήτης, γνωστό από την Μινωική εποχή, που το βρίσκουμε σκαρφαλωμένο σε απόκρημνους βράχους καταπραΰνει τους πονοκεφάλους, τον βήχα, τις νευραλγίες, τις στομαχικές διαταραχές και ανακουφίζει από μυϊκούς ή ρευματικούς πόνους και δερματικές φλεγμονές. Η ρίζα του χρησιμοποιείται ως αλοιφή για την θεραπεία της ισχιαλγίας. Περιέχει φλαβονοειδή, φαινολικό οξύ, κατεχίνες αλλά και καμφορά.
Αποτέλεσμα εικόνας για κάππαρη
6- Κάππαρη, το περίεργο φυτό με την έντονη γεύση που ευδοκιμεί σε βραχώδη εδάφη και συναντάται στα ελληνικά νησιά, είναι ένας διατροφικός θησαυρός. Περιέχει βιταμίνη Α, B, C, E, K, νιασίνη, ριβοφλαβίνη, φολικό οξύ, ασβέστιο, σίδηρο, μαγγάνιο, χαλκό, σελήνιο αλλά και λινολεϊκό οξύ. Είναι πλούσια σε φυτικές ίνες και φλαβονοειδή. Έχει αντιοξειδωτική, αντιφλεγμονώδη και αντισταμινική δράση, ενδυναμώνει τα τριχοειδή αγγεία και συμβάλλει στην πρόληψη ορισμένων μορφών καρκίνου.
7- Μέλι, πλούσιο σε γεύση, άρωμα αλλά και θεραπευτικές ιδιότητες. Ένα τρόφιμο που δεν πρέπει να λείπει από την διατροφή μας. Η αξία του αναγνωρίζεται από την αρχαιότητα. Λόγω της πλούσιας χλωρίδας της χώρας μας το ελληνικό μέλι συγκαταλέγεται στα καλύτερα παγκοσμίως.
Το θαυματουργό μέλι περιέχει υδατάνθρακες, βιταμίνη Β, πρωτεϊνες, ιχνοστοιχεία (ασβέστιο, χαλκό, σίδηρο, μαγνήσιο, φώσφορο, κάλιο, ψευδάργυρο). Πλούσιο σε φαινολικό οξύ αλλά και φλαβονοειδή, έχει αποδειχθεί ότι η ημερήσια κατανάλωσή του μειώνει την διάρκεια του κρυολογήματος, επιταχύνει την επούλωση των πληγών και δεν αφήνει τους μικροοργανισμούς να αναπτυχθούν. Έχει αντιοξειδωτική και αντιγηραντική δράση ενώ συμβάλλει και στην καλή κυκλοφορία του αίματος.
8- Κορινθιακή σταφίδα, αποτελεί τον ελληνικό, μαύρο χρυσό με πολλές ευεργετικές ιδιότητες. Οι σταφίδες υπήρξαν ο διατροφικός θησαυρός των προγόνων μας, που βοήθησαν στην επιβίωσή τους σε δύσκολα χρόνια. Πρωτοκαλλιεργήθηκε στην χώρα μας τον 16ο αιώνα και κατά τον 19ο αιώνα ήταν το βασικό εξαγώγιμο προϊόν της χώρας μας. Τώρα είναι ένα από τα πιο γνωστά ελληνικά superfoods με σημαντικές ευεργετικές ιδιότητες που έχουν αποδείξει πολυάριθμες μελέτες.
Η σταφίδα έχει αντιμικροβιακή, αγγειοδιασταλτική και αντιβακτηριακή δράση. Συμβάλλει στη μείωση της αρτηριακής πίεσης και της χοληστερόλης, στην καλή λειτουργία του εντέρου αλλά και στην αντιμετώπιση της αναιμίας.

9- Αμύγδαλα, οι ξηροί καρποί που βελτιώνουν κατά πολύ την διατροφή μας μια και είναι πολύ πλούσια σε διατροφικά στοιχεία. Εξαιρετική πηγή βιταμίνης Ε, ασβεστίου και μαγνησίου, μονοακόρεστων και πολυακόρεστων λιπαρών οξέων. 
Τα αμύγδαλα συμβάλλουν στην πρόληψη του διαβήτη, μειώνουν τον κίνδυνο του καρκίνου, βοηθούν στην πέψη αλλά λιπαίνουν και το δέρμα.
Αποτέλεσμα εικόνας για ελαιόλαδο
10-Ελαιόλαδοαπό τα πιο πολύτιμα δώρα της ελληνικής γης, το "υγρό χρυσάφι" όπως το χαρακτήρισε ο Όμηρος αποτελεί ένα από τα σπουδαία "μυστικά" της μακροζωίας και της καλής υγείας. Πλούσιο σε βιταμίνη Ε, σε μονοακόρεστα λιπαρά οξέα όπως και αντιοξειδωτικές ουσίες (ελαϊκό οξύ, σκουαλέινιο κλπ). Είναι ευεργετικό για την υγεία του στομάχου, του δωδεκαδακτύλου, της καρδιάς και μειώνει την "κακή" χοληστερίνη. Θεωρείται ότι δρα προληπτικά κατά κάποιων μορφών καρκίνου αλλά και της οστεοπόρωσης. Με 9 μόλις θερμίδες ανά γραμμάριο (όσο, δηλαδή, και άλλα σπορέλαια) και 5 φορές πιο ανθεκτικό στις υψηλές θερμοκρασίες από τα άλλα σπορέλαια είναι ιδανικό για τηγάνισμα αρκεί να χρησιμοποιείται το ίδιο για το πολύ 3 φορές.
Τα ελεύθερα λιπαρά οξέα του, δηλαδή η οξύτητά του, καθορίζουν την καλή του ποιότητα. Η ένταση των οργανοληπτικών χαρακτηριστικών του και το χρώμα του εξαρτώνται από την ποικιλία της ελιάς και τον τρόπο εξαγωγής του.
11- Ταχίνι, η ελαιώδης κρέμα του αλεσμένου σουσαμιού περιέχει πλήθος ιχνοστοιχείων και θρεπτικών συστατικών απαραίτητων για την καλή υγεία του ανθρώπινου οργανισμού. Πλούσιο σε φυτικές ίνες, βιταμίνες Β και Ε, φώσφορο, κάλιο, ασβέστιο, ψευδάργυρο, σίδηρο και μαγνήσιο είναι μια πραγματική υπερτροφή. Η καθημερινή κατανάλωσή του αυξάνει τις φυτοστερόλες που μειώνουν την απορρόφηση της χοληστερόλης από το πεπτικό σύστημα. Συμβάλλει στην πρόληψη του καταρράκτη, της υπερχοληστερολαιμία, στην αντιμετώπιση του διαβήτη αλλά και στην σωστή λειτουργία του ανοσιοποιητικού συστήματος. Το σελήνιο, στο οποίο είναι πλούσιο, του χαρίζει αντιοξειδωτικές ιδιότητες. Του αποδίδουν, επίσης, αντικαρκινική, αντικαταθλιπτική, αντιυπερτασική και αντιφλεγμονώδη δράση.
Αποτέλεσμα εικόνας για γιαούρτι
12- Παραδοσιακό γιαούρτι, παρασκευάζεται από γάλα πρόβειο ή αγελαδινό (ενίοτε και βουβαλίσιο) και περιέχει ένα πλήθος ωφέλιμων βακτηρίων που συμβάλλουν στην σύνθεση της φυσιολογικής χλωρίδας του ανθρώπινου εντέρου και του πεπτικού συστήματος.
Περιέχει υψηλό ποσοστό πρωτεϊνών, ασβεστίου, φωσφόρου, ψευδαργύρου και βιταμινών Α, D, Β2, Β12 και βοηθά στην καλή ανάπτυξη του οργανισμού. Το γαλακτικό οξύ που περιέχει εμποδίζει τη ζύμωση και την απορρόφηση των τοξινών. Συμβάλλει στην υψηλή πρόσληψη ασβεστίου κι έτσι συμβάλλει στην καλή υγεία των οστών. Άτομα που καταναλώνουν συχνά γιαούρτι προσβάλλονται λιγότερο από τερηδόνα μια που τα επιβλαβή βακτηρίδια, που ζουν στο στόμα, μειώνονται. Συμβάλλει στην πρόληψη του καρκίνου του παχέος εντέρου.
Να έχετε μιαν υπέροχη εβδομάδα! 

17 σχόλια:

  1. Μακράν πολύ ισορροπημένη η
    Μεσογειακή διατροφή
    Ένας διατροφικός παράδεισος η χώρα μας!!!

    Καλή εβδομάδα Κική μου ♥

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πράγματι Ελένη μου κι εμείς ψάχνουμε στο εξωτερικό ...σαν τα ελληνικά προϊόντα δύσκολα βρίσκεις!
      Καλή εβδομάδα!
      Φιλιά!

      Διαγραφή
  2. Καλημέρα Κική!! Ευτυχώς που τα περισσότερα τα περιλαμβάνει η καθημερινή διατροφή μας! Αλλά, τί να πούμε, ένα σπιτικό φαγητό με καλές πρώτες ύλες είναι δυνατό να μην είναι ευεργετικό ούτως ή άλλως; Καλή βδομάδα να έχουμε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πράγματι και ακριβώς επειδή τα περιλαμβάνει η καθημερινή διατροφή μας μερικές φορές ξεχνάμε πόσο θρεπτικά είναι και ψάχνουμε αλλού τις υπερτροφές!
      Επίσης Ευγενία μου... καλή εβδομάδα!

      Διαγραφή
  3. Πόσο χάρηκα με την αναφορά σου στα ελληνικά superfoods δε λέγεται. Έχουμε πληθώρα τέτοιων προϊόντων και εμείς πέφτουμε με τα μούτρα στα gojiberry και σε άλλες ...αντε μη πω πρωί -πρωί . αν θες άσε σχόλιο εδώ http://healthy-and-delicious-recipes.blogspot.gr/2017/02/donut-babana-sokolata-fournou.html δίνω δώρο φόρμες για ντόνατς φούρνου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πράγματι Ευαγγελία και πιστεύω ότι οι ελληνικές αυτές υπερτροφές είναι κατά πολύ ανώτερες από πολλές ξένες! Ήρθα ήδη κι είναι υπέροχη η συνταγή σου! :)

      Διαγραφή
  4. Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα Μαρία Έλενα... χαίρομαι που σου άρεσε γιατί αξίζει να θυμόμαστε και τις ελληνικές υπερτροφές! :)

      Διαγραφή
  5. Καλή εβδομάδα Κική μου !! Εκανες μια σπουδαία ανάρτηση -υπενθύμιση για τις δικές μας υπερτροφές και είναι πράγματι θησαυρός για την υγεία μας !!
    Καλή συνέχεια και πολλά φιλιά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ναι, γιατί τους ελληνικούς θησαυρούς συνήθως τους ξεχνάμε μια και είναι κάτι συνηθισμένο για μας κι αναζητούμε τις ...εξωτικές υπερτροφές!
      Φιλιά!

      Διαγραφή
  6. Κική μου εξαιρετική ανάρτηση που μας θυμίζει οτι έχουμε τα καλυτερα super foods και καλο ειναι να τα συμπεριλαμβανουμε όλα στη διατροφή μας! Καλή εβδομάδα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πράγματι έχουμε τις καλύτερες υπερτροφές που πολλοί στον κόσμο τις αναζητούν ενώ σ' εμάς φαίνονται συνηθισμένες! Φυσικά και πρέπει να τα συμπεριλαμβάνουμε όλα στη διατροφή μας αλλά αυτές οι δικές μας υπερτροφές αφθονούν!

      Διαγραφή
  7. Μου αρέσουν όλα τα παραπάνω και τα προτιμώ από αυτά που είναι της μοδός απλά!!! Το αυγοτάραχο Μεσολογγίου μήπως ξέρεις πού μπορούμε να το βρουμε; φιλάκια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πες τα Εύη μου ακριβώς έτσι είναι όπως τα λες... της μοδός ενώ εμείς εδώ έχουμε φοβερούς διατροφικούς θησαυρούς που, κάποιες φορές, οι ξένοι τους εκτιμούν περισσότερο από μας!!
      Αυγοτάραχο Μεσολογγίου έχει το ντελικατέσεν του Βασιλόπουλου.

      Διαγραφή
  8. Καλημέρα Κική μου, πολύ χρήσιμη η ανάρτησή σου! Μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση το πόσο ωφέλιμη είναι η κάπαρη, την οποία συνήθως βγάζω από το φαγητό και τις σαλάτες μου... Καλή εβδομάδα, ΧΟΧΟ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πράγματι Χαρά μου και όχι μόνον η κάπαρη! Ωστόσο η κάπαρη έχει "δύσκολη" γεύση... το ίδιο κάνει και η αδερφή μου... που δεν την συμπαθεί καθόλου σε αντίθεση με μένα!!! χαχαχα
      Επίσης, καλή εβδομάδα!

      Διαγραφή
  9. Συμφωνώ και επαυξάνω!! Είναι τροφές που αφθονούν στην ελληνική γη και φύση (καλά δεν μιλώ για το αυγοτάραχο...) που σε κατάλληλη εποχή μπορεί να έχει κανείς και την προσωπική του συγκομιδή.
    Χαιρετισμούς πολλούς Κική μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η γνώμη σας είναι πολύτιμη!