Ηπειρώτικη τραχανόσουπα με ...γάλα

Αχ αυτή η Αριάδνη! Κατέφθασε απρόσκλητη, χτύπησε την πόρτα μας κι εμείς, χωρίς να το πολυσκεφθούμε, της ανοίξαμε! Και να ένα κρύο πρωτόγνωρο για τη χώρα μας και να τα χιόνια που όχι μόνον κάλυψαν τα πάντα αλλά μαζεύτηκαν και βουνό ολόκληρο εδώ κι εκεί και να το ρεύμα να μας εγκαταλείπει μαζί του και το νερό μια και η Αριάδνη, δουλειά δεν είχε και τα πάγωσε όλα. Στις πόλεις επικράτησε το απόλυτο χάος και στην Θεσσαλονίκη μας το αλάτι πάγωσε, τα πεζοδρόμια ήταν γεμάτα χιόνι που καιροφυλακτούσε να χαρίσει τούμπες σε όποιον δεν πρόσεχε αρκετά και τα μποτιλιαρίσματα καλά κρατούσαν. Μια διαδρομή δέκα λεπτών, εντός πόλης, μετατρέπονταν σχεδόν σε ...υπερατλαντικό ταξίδι 5,6,7 ωρών!!! Για να μην αναφερθώ στην οργάνωση των υπηρεσιών τούτες τις δύσκολες (έστω και σπάνιες) ώρες... τούτη την τελευταία... καλά να είμαστε, να την θυμόμαστε!!! Κρύο επίμονο, θερμοκρασίες πολικές κι ένας extra large χιονιάς βασίλεψε παντού μόλις η Αριάδνη εμφανίστηκε... ούτε η Έλσα του Frozen να ήταν (μάλλον την ζήλεψε η Αριαδνούλα)!
Ωστόσο, δεν θα μπορούσα να μην παινέψω το σπίτι μου... δηλαδή όχι ακριβώς το σπίτι μου αλλά τον δήμο Πεύκων όπου είναι το σπίτι μου! Αποδειχθήκαμε άκρως προετοιμασμένοι, με τόνους αλάτι διαθέσιμο και έτοιμο σε σακούλες για να μπορεί ο καθένας να παίρνει, οι αλατιέρες και τα εκχιονιστικά στα καίρια σημεία να οργώνουν τους δρόμους όλες τις μέρες και νύχτες που χιόνιζε για να μην τους αφήσουν να κλείσουν, το ρεύμα στην ...θέση του (όχι δεν εξαφανίστηκε ούτε στιγμή) και το αποκορύφωμα;;; Μια ανακοίνωση από τον Δήμο με 2 τηλέφωνα ανάγκης για παροχή ιατρικών υπηρεσιών με γιατρούς και τα αυτοκίνητα της "Βοήθειας στο σπίτι" με αλυσίδες πανέτοιμα για πιθανή, επείγουσα μεταφορά σε νοσοκομείο ή παροχή άλλης βοήθειας όλα τα δύσκολα 24ωρα!!! Εδώ που τα λέμε ...βάλαμε τα γυαλιά σε πολλούς δήμους και δικαιολογημένα θα πω ένα μεγάλο "Μπράβο" σ' όλους τους ανθρώπους του δήμου μας (από τον Δήμαρχο μέχρι τους υπαλλήλους) για την οργάνωση και την ευαισθησία τους από το πρώτο βράδυ του χιονιά και του παγετού.
Αααα ξέχασα!! Αυτές τις μέρες που ο ήλιος είχε εξαφανιστεί κι ενώ το κρύο και το χιόνι βασίλευαν είχαμε και την καλή παρέα  που μας έκαναν μικροί, φτερωτοί, φιλοξενούμενοι που απολάμβαναν τα ψίχουλα που τους ρίχναμε και κάθε λίγο και λιγάκι μας επισκέπτονταν κι εγώ με τη μηχανή στο χέρι να βγάζω φωτογραφίες!! 
Τώρα όμως, μετά απ' όλα αυτά, με τον ήλιο να λάμπει πια στον ελληνικό ουρανό, το κρύο να μην λέει να ...αποχωρήσει αξιοπρεπώς κι εμάς να μετράμε απώλειες και κέρδη ή τεχνογνωσία απ' όλο αυτό που συνέβη, θα μιλήσω για μια σούπα που μας ζέστανε κάποιο απ' αυτά τα μεσημέρια. Μια σούπα που μας χάρισε τη ζεστασιά της αλλά και τις αναμνήσεις που την συνόδευαν μια που, προσωπικά εγώ, την γευόμουν συχνά όταν ήμουν μικρή. 
Θυμάμαι... στην κουζίνα τον παππού πάνω από την κατσαρόλα να ανακατεύει αδιάκοπα τον τραχανά και την γιαγιά να ετοιμάζει το τραπέζι και μετά να με ταϊζει! Τρυφερές στιγμές με πρωταγωνιστή έναν παππού που, όχι δεν μαγείρευε (δεν είχε ακόμα εμφανιστεί στο προσκήνιο η γυναικεία χειραφέτηση) και η σούπα αυτή ήταν η μόνη που έφτιαχνε κι αυτό για την ...αφεντιά μου!! Έτσι μεγάλωσα... με απλές αλλά θεϊκές γεύσεις γεμάτες τρυφερότητα κι αγάπη!
Αυτή η παραδοσιακή σούπα, είναι ένα πιάτο που αγαπώ και που με ρίζες ηπειρώτικες (όπως και η γιαγιά μας), απλή και ταπεινή όσο και οι αλλοτινοί ουρανίσκοι που την γεύονταν, είναι το αποκορύφωμα της νοστιμιάς. Μιας νοστιμιάς ξεκάθαρα ελληνικής με το γάλα, το ψωμί και την φέτα, προϊόντα καθημερινά και καθόλου εκκεντρικά που, όμως, μεγάλωσαν γενιές και γενιές σε κάθε γωνιά της ταλαιπωρημένης χώρας μας. 
Απλή, εύκολη, θερμαντική αλλά και πολύ θρεπτική για μικρούς και μεγάλους, η ηπειρώτικη τραχανόσουπα τίμησε το τραπέζι μας αυτές τις κρύες μέρες και μας ζέστανε με τη νοστιμιά της αλλά και τις αναμνήσεις που μας έφερε! Πάμε να την φτιάξουμε;;
         Μερίδες : 2                  Προετοιμασία:  10 λεπτά                 Βράσιμο: 10-12 λεπτά   
ΥΛΙΚΑ 
70 γρ. τραχανάς γλυκός ή ξινός
200 ml γάλα φρέσκο
300 ml νερό
120 γρ. φέτα, θρυμματισμένη
4 φέτες ψωμί κομμένες σε κύβους και φρυγανισμένες
20 γρ. βούτυρο αγελάδος (ή πρόβειο)
Λίγο αλάτι 
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
Βάζουμε τους κύβους ψωμιού με λίγο από το βούτυρο να σοταριστούν μέχρι να αποκτήσουν ένα ωραίο καστανό χρώμα.
Τους βγάζουμε από το τηγάνι και τους αφήνουμε να κρυώσουν.
Βάζουμε το γάλα, το αλάτι, το νερό και το υπόλοιπο βούτυρο να ζεσταθούν καλά.
Προσθέτουμε τον τραχανά.
Αφήνουμε να σιγοβράσει η σούπα για 10-12 λεπτά  έτσι ώστε να χυλώσει.
Αποσύρουμε την σούπα από τη φωτιά και την αφήνουμε να κρυώσει λίγο πριν προσθέσουμε το τυρί και τους κύβους ψωμιού.
Προαιρετικά, πασπαλίζουμε με λίγη πάπρικα, γλυκιά ή καυτερή.
Τελικά και ο χιονιάς έχει τα καλά του!! Καλό Σαββατοκύριακο σας εύχομαι!

33 σχόλια:

  1. αγαπημενος τραχανας και απο τα καλυτερα ελληνικα comfort food.Αγαπημενο φαγητο του γιου μου για χρονια.. Τωρα τελευταια αλλαξε γνωμη... Και το γαλα , τον κανει ακομα πιο νοστιμο!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πόσο δίκιο έχεις... γενιές και γενιές μεγάλωσαν με τον τραχανά!

      Διαγραφή
  2. Αχχχχ η αγαπημένη μου σούπα!!
    Έτσι ακριβώς μου αρέσει, με ξινό τραχανά, γάλα και φέτα!!
    Καλημέρα Βασιλική!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κι εμένα Πέπη... είτε με ξινό είτε με γλυκό εμένα δεν με χαλάει!!
      Καλό βράδυ!

      Διαγραφή
  3. Πολύ χαίρομαι που βγήκαμε επιτέλους από την κατάψυξη και που σε εσάς ο δήμος έκανε τόσο καλή και οργανωμένη δουλειά! Καλό είναι να επισημαίνουμε και τα θετικά όταν υπάρχουν! Ο ξινός τραχανάς ήταν και είναι από τα αγαπημένα φαγητά της Νατάσας, όταν μάλιστα ήταν πιο μικρή άνετα μπορούσε να τον τρώει και κάθε μέρα. Πολύ νόστιμο, θρεπτικό και "χουχουλιάρικο" φαγητό!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κι εγώ το ίδιο Αμαλία ...με ζόρισε λίγο αυτός ο χιονιάς! Ευτυχώς ο δήμος μας ήταν έτοιμος!
      Αλήθεια;;; Εγώ πάλι είτε είναι ξινός είτε γλυκός δεν έχω πρόβλημα... μου αρέσει πολύ! Χαίρομαι που της άρεσε... τώρα δεν την αρέσει;;;

      Διαγραφή
  4. Αναμνήσεις από τα παιδικά μου χρόνια!!
    Σχεδόν μια καθημερινότητα....

    Σε φιλώ πολύ πολύ ♥♥♥

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τελικά για τους περισσότερους ο τραχανάς είναι συνδεδεμένος με την παιδική ηλικία γλυκιά μου Ελένη!!
      Φιλάκια πολλά!

      Διαγραφή
  5. υπέροχες οι φωτογραφίες σου. έτσι μου έκανε η γιαγιά μου τον τραχανά και ήταν πεντανόστιμος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαίρομαι που το ακούω Ευαγγελία μου και νομίζω ότι οι περισσότερες γιαγιάδες μ' αυτόν μεγάλωναν τα παιδιά και τα εγγόνια τους!!! :)

      Διαγραφή
  6. Ποοοοολύ χιόνι, βρε παιδί μου! Κι όταν το κάνεις χάζι είναι ωραίο, όταν όμως προκαλεί τόσα προβλήματα, άσε, να λείπει το βύσσινο! Η πρότασή σου είναι η ιδανικότερη για τέτοιο καιρό, Κική μου. Φιλάκια πολλά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πολύ δεν λες τίποτα Ευγενία μου!! Έχεις δίκιο... όταν κάθεσαι στο σπίτι είναι εντάξει αλλά όταν πρέπει να πας στη δουλειά ή στο μάρκετ... γίνεται δύσκολη η κατάσταση!!!
      Όσο για τον τραχανά κι εγώ έτσι νομίζω και γι αυτό ενώ είχα άλλη έτοιμη ανάρτηση προτίμησα να βάλω τον τραχανά που μεγάλωσε και ζέστανε γενιές και γενιές!
      Φιλάκια!!

      Διαγραφή
  7. Πάγωσε τα πάντα στην κυριολεξία η Αριάδνη... οπως λες κι εσυ να υπάρχει οργάνωση όλα περνάνε πιο ήπια...Βλέπαμε τις απιστευτες εικονες χαους.. τελος παντων. Οι εικονες που δημιουργησε το χιόνι ήταν πάντως ωραίες. Φανταστικά τα μικρά φτερωτά πλασματάκια.

    Υπέροχος τραχανάς, μου αρέσει με γάλα. Το φτιάχνω πολυ συχνά σπιτι. Οτι πρεπει για να ζεσταθουμε.

    Φιλιά πολλά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μα έτσι δεν είναι; Όταν υπάρχει οργάνωση όλα είναι πιο εύκολα. Εμένα μου έδωσε σιγουριά, αυτές τις μέρες, το γεγονός ότι ο δήμος είχε σε επιφυλακή (με αλυσίδες) πέντε αυτοκίνητα της "Βοήθειας στο σπίτι" και δύο γιατρούς για επείγουσες ιατρικές ανάγκες!
      Χαίρομαι που σου άρεσε ο τραχανάς γιατί είναι ό,τι καλύτερο τούτες τις μέρες!
      Φιλάκια!

      Διαγραφή
  8. Κικη μου τραχανα δεν θυμαμαι να έχω φαει ..και όλο θελω να τον δοκιμασω.. θα το κάνω γιατί μου έχεις εξαψει την φαντασια ..χα..χα.. εδω στην Κρητη εχουν το ξυνόχοντρο δεν ξερω αν είναι η ιδια γευση με τον τραχανα .. αλλα δεν νομιζω... θα το κανω αυτο το φαγακι γιατι μου αρεσουν οι γευσεις που θυμηζουν τα παιδικα μας...αυτά είναι τα ομορφα της ζωης μας ενα πιατο τραχανας και η απολαυση να τον τρώς!!!
    Θεσαλλονικη μενεις; και εγω απο εκει ειμαι... πόσο μου λειπει..!!!
    να έχεις μια όμορφη και χαρουμενη χρονιά με πολλες μαγειρικες εμπνευσεις.!!! φιλακιααα!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αλήθεια Ρούλα μου;;; Ανήκεις σ' αυτούς που δεν έχουν δοκιμάσει αυτόν τον τραχανά. Όχι με τον ξυνόχοντρο δεν είναι ίδια η γεύση. Τούτος εδώ είναι πιο... γαλακτοκομικό αλλά πράγματι θυμίζει τα παιδικά μας χρόνια.
      Ναι, στην Θεσσαλονίκη μένω κι όταν έρθεις περιμένω μήνυμα να βρεθούμε και να σου κάνω το τραπέζι. :) Λογικά σου λείπει γιατί είναι πανέμορφη αν και, τώρα με την κρίση, είναι αγνώριστη!!
      Φιλάκια κι όταν δοκιμάσεις τραχανά περιμένω εντυπώσεις!

      Διαγραφή
  9. Οτι πρέπει αυτή η σούπα -τραχανά για τις κρύες ημέρες που περάσαμε!! Αυτήν την σούπα με τον τραχανά λευκό με φέτα τον προτιμούν τα παιδιά μου , εμένα μου αρέσει κοκκινιστός!!
    Καλό σου βράδυ Βασιλική μου!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πράγματι Μάχη... θερμαντικός αλλά και ελαφρύς για γεύμα αλλά και για δείπνο!
      Εγώ κοκκινιστό σπάνια τρώω και κυρίως με κρέας!
      Καλό σου βράδυ και καλή εβδομάδα!

      Διαγραφή
  10. Κική μου πραγματικά η Θεσσαλονίκη και πολλά μέρη της Ελλάδας ταλαιπωρήθηκε πολύ από την Αριάδνη !!! Και πολλοί έμειναν χωρίς ρεύμα και νερό πολλές μέρες
    Ωραίο το χιόνι αλλά θα πρέπει να λειτουργεί και ο κρατικός μηχανισμός . Χαίρομαι που στο δικό σας δήμο δεν στερηθήκατε τα απαραίτητα !!
    Η σούπα σου φαίνεται πολύ καλή , δεν ήξερα ότι τον τραχανά τον βράζουν με γάλα !! Καλή Χρονιά Κική μου με αγάπη και υγεία

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ταλαιπωρηθήκαμε αρκετά Νικόλ αλλά ευτυχώς όχι τόσο στον δήμο μας όσο στο κέντρο της πόλης που εγώ, για να είμαι ειλικρινής, απέφυγα να πάω.
      Ναι, όταν υπάρχει οργάνωση όλα είναι πιο εύκολα!
      Δοκίμασε αυτή την σούπα και περιμένω τις εντυπώσεις σου... comfort πιάτο στην κυριολεξία!
      Φιλιά πολλά κι επίσης Καλή Χρονιά!!

      Διαγραφή
  11. Τι ομορφες εικονες!ζηλευουμε εμεις εδω στην αθηνα!
    Αληθεια δεν ηξερα αυτη την εκδοχη του τραχανα.Η δικια μου γιαγιαβπαντα τον μαγειρευε με σαλτσα ντοματας κ ετσι τον φτιαχνω κ εγω.ευκαιρια να δοκιμασουμε κατι διαφορετικο!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αφού κι εσείς είχατε χιόνι Λίτσα μου! Καλύτερα λίγο παρά πολύ και χάος!!
      Δοκίμασέ τον κι έτσι και θα μου πεις... είμαι σίγουρη πως θα σου αρέσει.
      Εμείς κοκκινιστό σπάνια τον τρώγαμε τον τραχανά.
      Καλή εβδομάδα!

      Διαγραφή
  12. 'Ετσι τον τρώω κι εγώ τον τραχανά, πάντα με γάλα, φέτα και croûtons!
    Μόνο που το γάλο το προσθέτω στο τέλος. Δεν τον κάνω ποτέ με ντομάτα.
    Υπέροχα τα πουλάκια που φωτογράφισες, Κική μου!!!
    Χαίρομαι που δεν είχατε προβλήματα στην περιοχή σου και εύγε στον δήμο για την ετοιμότητα που έδειξε.
    Φιλάκια και καλό Σαββατοκύριακο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το γάλα φυσικά...μην νομίσεις πως βάζω κανένα γαλόπουλο μέσα, χα χα!

      Διαγραφή
    2. Χαχαχα... καλέ όχι κατάλαβα!!! :)
      Μα δεν είναι τέλεια σούπα;;;
      Με τα πουλάκια ενθουσιάστηκα κι εγώ αν και οι φωτό δεν είναι ό,τι καλύτερο!!
      Φιλάκια πολλά Μαριάννα μου και καλή εβδομάδα!

      Διαγραφή
  13. Καλησπερα Κικη μου!
    Αχ μας ειχαν προειδοποιήσει ότι ερχεται κυμα κακοκαιρίας,
    απλά εμεις δεν το περιμεναμε !
    Μου αρεσει παρα πολύ ο τραχανας χεχεχε
    Καλό Σαββατοκύριακο!
    Φιλι γλυκό!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πράγματι αλλά μάλλον κάποιοι έκαναν ότι δεν άκουγαν!!! Τέλος πάντων... τέλος καλό, όλα καλά!!! Πάμε γι άλλα!!! :)
      Κι εσένα σου αρέσει ο τραχανάς εεεε;;; Είναι από τα εθνικά μας πιάτα τελικά!
      Φιλάκια!

      Διαγραφή
  14. Καλή χρονιά Κική μου!! Η αλήθεια είναι πως προτιμώ τον γλυκό τραχανά, όμως ναι, είναι ότι πρέπει ο τραχανάς για το κρύο! φιλιά πολλά! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλή χρονιά με υγεία, χαρά και αγάπη Εύη μου! Ο συγκεκριμένος είναι γλυκός τραχανάς αν κι εγώ αγαπώ και τους δύο!! Πάντως είναι μια χαρά σούπα και πολύ ελαφριά και νόστιμη!
      Φιλιά!

      Διαγραφή
  15. τη όμορφη ανάρτηση Κικη μου ...πολύ όμορφες φωτογραφίες και απο
    τα πουλάκια ...μπραβο !!!Ετσι δεν εχω δοκιμάσω πότε τον τραγάνα ...
    φιλακια πολλα και καλη κυριακη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαίρομαι που σου άρεσε Ειρήνη μου, όπως και οι φωτογραφίες αν και δεν φτάνουν τις δικές σου που είναι υπέροχες!!!
      Αξίζει να τον δοκιμάσεις τον τραχανά... είμαι σίγουρη ότι θα σου αρέσει!!
      Φιλάκια!

      Διαγραφή
  16. Πολύ το αγαπώ το συγκεκριμένο φαγάκι! Το έφτιαχνε η μαμά μου αρκετά συχνά το χειμώνα και ήταν πραγματικά εξαιρετικό!
    Πολύ μου άρεσαν οι φωτογραφίες των φτερωτών επισκεπτών σας, αλλά και οι φωτογραφίες της σούπας με φόντο τα χιόνια!
    Σε φιλώ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Πραγματικα με γαλα μου αρεσει και μενα. Θα κρατησω την συνταγη!Ιδανικη για τις κρυες νυχτες του χειμώνα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η γνώμη σας είναι πολύτιμη!